General

Tot ce trebuie sa stiti despre filtrul de particule

Acest dispozitiv se gaseste pe aproape toate motoarele diesel moderne si este responsabil pentru indepartarea particulelor solide generate de aceste motoare. Poti afla mai multe despre reciclare catalizatoare pe acest site .

Ce este filtrul de particule?

De asemenea, cunoscut sub numele de FAP sau DPF– este un dispozitiv situat in teava de esapament care este responsabil pentru retinerea tuturor particulelor solide generate de motoarele diesel. Odata ce filtrul este “plin” de aceste particule, le incinereaza, reducand astfel nivelul emisiilor de poluanti. Acest proces este cunoscut sub numele de regenerare.

Toate dieselurile il au?

Nu, desi este din ce in ce mai frecvent in noile modele sa se respecte reglementarile antipoluare Euro V si actualul Euro VI -astazi este folosit de marea majoritate a modelelor-. Prin urmare, daca masina ta este de dinainte de 2006, cel mai probabil nu va avea – si, in acest caz, nu este obligatoriu nici sa instalezi acest filtru.

Ce se intampla daca se strica?

Lumina de defectare a motorului din panoul de instrumente se va aprinde si motorul poate esua. In plus, nu veti trece itv-ul. Repararea acestuia costa destul de mult.

Iata cum functioneaza: Cum elimina particulele?

Depinde de utilizarea pe care o dam vehiculului. In medie, filtrul trebuie sa functioneze timp de aproximativ o jumatate de ora peste aproximativ 2.500 rpm pentru ca gazele de esapament sa ajunga la o temperatura suficient de ridicata – aproximativ 600 de grade– pentru ca particulele solide sa fie incinerate. Daca se circula foarte putin peste aceasta viteza, atunci cand filtrul este “plin” de aceste particule, motorul insusi va trebui sa efectueze un ciclu de regenerare; pentru a face acest lucru, va injecta mai mult combustibil decat de obicei, ceva care creste temperatura gazelor de esapament. Aceste cicluri pot avea loc la fiecare 1.000 sau 1.200 km – depinde de tipul de utilizare – si, in timpul acestui proces, consumul de combustibil creste – cu 10-15% – iar sunetul motorului devine mai serios; de obicei dureaza aproximativ 20 de minute, timp in care puteti conduce – motorul nu ar trebui sa piarda performanta-… dar atentie: motorul nu trebuie oprit.

Daca acest ciclu este intrerupt de mai mult de trei ori, un martor luminos va indica faptul ca trebuie sa mergem la atelier pentru a efectua regenerarea acolo.

Cum sa prelungesti durata de viata a filtrului de particule?

  • Respectati intretinerea lor.Urmati planul de intretinere indicat de producatorul dvs., acordand o atentie deosebita tipului de ulei de motor. Modelele cu filtru de particule utilizeaza de obicei un ulei Low Saps, pregatit sa reziste la “poluarea” produsa in ulei prin injectarea mai mult combustibil decat este necesar atunci cand temperatura de evacuare trebuie crescuta pentru a efectua o regenerare. Acest ulei costa, in medie, mai mult decat unul normal.
  • Evitati calatoriile scurte.In aceste calatorii, motorul nu atinge de obicei temperatura ideala de functionare… si nici filtrul, deci este saturat mai usor, iar motorul va trebui sa inceapa un ciclu de regenerare din cand in cand – chiar si la fiecare 1.000 km.